ال - کارنیتین

0



کارنیتین به دو شکل L و D وجود دارد. ال کارنیتین از اسید های امینه لیزین و متیونین ساخته شده است و در بدن به سوخت و ساز و تبدیل غذا به انرژی کمک می کند. کارنیتین این عمل را از طریق انتقال اسیدهای چرب به داخل میتوکندری جهت بتا اکسیداسیون آنها انجام می دهد. این ماده در بهبود کارکرد قلب و افزایش استقامت مفید است. ال کارنیتین به سه شکل قرص ( 500 میلی گرمی )، شربت ( یک قاشق 500 میلی گرم )، کپسول و پودر در بازار وجود دارد و معمولا به مقدار 500 تا 1000 میلی گرم 3 بار در روز مصرف می کنند. در کم کاری تیروئید و افراد دیالیزی منع مصرف دارد. عوارض جانبی شامل بیخوابی، تهوع، استفراغ، اسهال، بی قراری، طپش قلب، افزایش فشار خون ، تب و عوارض آلرژیک ( خارش پوست، تورم و قرمزی زبان، لب و گلو ومشکلات تنفسی ) و ممکن است باعث بی اشتهایی عصبی شود. توصیه ما این است که ال کارنیتین را با مصرف مواد غذایی ( ماهیچه گوسفند، ماهیچه بره، ماهیچه گاو، ماهیچه جوجه، جگر گوسفند، مخمر، شیر گاو ) تامین کنید و مصرف دارویی آن بیشتر برای ورزشکاران استقامتی مناسب است. و یک ساعت قبل از ورزش مصرف شود. این ماده با انتقال چربی به میتوکندری فرایند سوختن را تسریع می کند و در نتیجه میزان چربی بدن کاهش یافته و انرژی لازم برای فعالیت های ورزشی سخت و طولانی مدت فراهم می شود و کتونی که در اثر سوختن ناقص چربیها در بدن تولید می شود و برای دستگاه عصبی و مغز سمی است ( کلیه هم برای دفع کتون از بدن به مقدار زیادی آب و پتاسیم نیاز دارد ) از بین می برد. ال کارنیتین تشکیل کتون و اثرات منفی آن روی اعضای بدن را کاهش می دهد و مانع ضعف و خستگی بدن در اثر کتون ها می شود.D کانیتین برای بدن مضر بوده و از انتقال چربی به میتوکندری جلوگیری می کند و مانع از سوختن چربی می شود یعنی بر عکس ال کارنیتین است. کارنیتین در صورتی موثر است که همراه ورزش مصرف شود این قرص در افراد پیر مصرف نشود.

رسیدگی شده
مبحث موردنظر رسیدگی شد
رژیم سلامتی - دکتر فتحی
  • 0
    پاسخ داده شده توسط میلاد در شنبه, سبتامبر 22 2012, 04:16 PM · پنهان · #1
    ال کانیتین یک اسید آمینه است که در کبد شما ترشح می شود. این اسید به تنظیم سوخت و ساز چربی کمک کرده و کاهش چربی را تسریع می نماید و یکی از اجزاء ضروری در هر یک از برنامه های کاهش وزن می باشد. این اسید همچنین به کاهش تری گلیسرید کمک کرده و کلسترول مفید را افزایش می دهد که نتیجه آن سلامت بیشتر قلب است. منابع غذایی غنی از L-carnitine ( گوشت ماهی، مرغ، گندم، شیر، آوکادو و سویا ) می باشد که بهتر است از آنها استفاده کنید.
انجمن رژیم سلامتی
سخن روز
سردرد هاي تنشي هم به شکل پراکنده و نامنظم بروز مي کنند و هم به شکل مزمن و حاد گريبان افراد را مي گيرد.
سرد و گرم کردن پيشاني به کمک يک حوله يا ماساژ آرام شقيقه و گيجگاه مي تواند تاثير بسزايي در تسکين درد هاي تنشي داشته باشد.
ميوه تمشک براي تقويت حافظه مفيد است.
اگر استفاده از کرم هاي ضد چروک بعد از 25 سالگي شروع شود اکسيداسيون ها کمتر سبب چروک پوست مي شوند.
گوجه فرنگي در پيشگيري از سرطان بسيار موثر است و حاوي سه آنتي اکسيدان مهم بتاکاروتن، ليکوپن و ويتامين C
سودا، قهوه، چاي و غذاهاي شيرين باعث تغيير رنگ و لکه دار کردن دندان ها مي شوند.
بهترين زمان براي خواب، از ساعت 10 شب تا 6 صبح است.
مصرف شير پيش از خواب به دليل دارا بودن سروتونين براي آرامش اعصاب توصيه مي گردد.
مصرف کاهو براي پيشگيري از انواع سرطان ها مفيد است.

سایت تخصصی رژیم سلامتی

سایت تخصصی رژیم درمانی دکتر حسین فتحی ضمن ارایه مطالب مفیدی پیرامون رژیم های غذایی و تغذیه، امکاناتی نظیر پرسش و پاسخ، خدمات رایگان تغذیه،دستورهای غذایی، امکان ارایه انواع رژیم های غذایی نظیر رژیم لاغری ، رژیم چاقی، برنامه رژیم غذایی ، دیابت، فشارخون، چربی خون بالا، رژیم ورزشکاران، رژیم برای ثابت ماندن وزن و ... توسط پزشک به صورت اینترنتی فراهم گردیده است با عضویت در سایت امکاناتی نظیر مطرح کردن موضوعات پزشکی و تغذیه در انجمن سلامتی، سوال از پزشک به صورت خصوصی و دریافت خبرنامه ... برای شما بوجود می آید.

پست الکترونیکی : info at foodregime.com & rejimesalamati at gmail.com