1. دکتر فتحی
  2. رژیم غذایی و تغدیه
  3. چهارشنبه, 15 شهریور 1391



کارنیتین به دو شکل L و D وجود دارد. ال کارنیتین از اسید های امینه لیزین و متیونین ساخته شده است و در بدن به سوخت و ساز و تبدیل غذا به انرژی کمک می کند. کارنیتین این عمل را از طریق انتقال اسیدهای چرب به داخل میتوکندری جهت بتا اکسیداسیون آنها انجام می دهد. این ماده در بهبود کارکرد قلب و افزایش استقامت مفید است. ال کارنیتین به سه شکل قرص ( 500 میلی گرمی )، شربت ( یک قاشق 500 میلی گرم )، کپسول و پودر در بازار وجود دارد و معمولا به مقدار 500 تا 1000 میلی گرم 3 بار در روز مصرف می کنند. در کم کاری تیروئید و افراد دیالیزی منع مصرف دارد. عوارض جانبی شامل بیخوابی، تهوع، استفراغ، اسهال، بی قراری، طپش قلب، افزایش فشار خون ، تب و عوارض آلرژیک ( خارش پوست، تورم و قرمزی زبان، لب و گلو ومشکلات تنفسی ) و ممکن است باعث بی اشتهایی عصبی شود. توصیه ما این است که ال کارنیتین را با مصرف مواد غذایی ( ماهیچه گوسفند، ماهیچه بره، ماهیچه گاو، ماهیچه جوجه، جگر گوسفند، مخمر، شیر گاو ) تامین کنید و مصرف دارویی آن بیشتر برای ورزشکاران استقامتی مناسب است. و یک ساعت قبل از ورزش مصرف شود. این ماده با انتقال چربی به میتوکندری فرایند سوختن را تسریع می کند و در نتیجه میزان چربی بدن کاهش یافته و انرژی لازم برای فعالیت های ورزشی سخت و طولانی مدت فراهم می شود و کتونی که در اثر سوختن ناقص چربیها در بدن تولید می شود و برای دستگاه عصبی و مغز سمی است ( کلیه هم برای دفع کتون از بدن به مقدار زیادی آب و پتاسیم نیاز دارد ) از بین می برد. ال کارنیتین تشکیل کتون و اثرات منفی آن روی اعضای بدن را کاهش می دهد و مانع ضعف و خستگی بدن در اثر کتون ها می شود.D کانیتین برای بدن مضر بوده و از انتقال چربی به میتوکندری جلوگیری می کند و مانع از سوختن چربی می شود یعنی بر عکس ال کارنیتین است. کارنیتین در صورتی موثر است که همراه ورزش مصرف شود این قرص در افراد پیر مصرف نشود.

رای به این پست
نظر
هنوز نظری داده نشده است.
whitefacebook124 پاسخ پذیرفته شده Pending Moderation
0
رای دادن
Undo
سلام دکترم به من گفته فقط صبح بخور قبل از صبحانه درسته؟
نظر
هنوز نظری داده نشده است.
میلاد پاسخ پذیرفته شده Pending Moderation
0
رای دادن
Undo
[b]ال کانیتین[/b] یک اسید آمینه است که در کبد شما ترشح می شود. این اسید به تنظیم سوخت و ساز چربی کمک کرده و کاهش چربی را تسریع می نماید و یکی از اجزاء ضروری در هر یک از برنامه های کاهش وزن می باشد. این اسید همچنین به کاهش تری گلیسرید کمک کرده و کلسترول مفید را افزایش می دهد که نتیجه آن سلامت بیشتر قلب است. منابع غذایی غنی از L-carnitine ( [b]گوشت ماهی، مرغ، گندم، شیر، آوکادو و سویا[/b] ) می باشد که بهتر است از آنها استفاده کنید.
نظر
هنوز نظری داده نشده است.
  • صفحه :
  • 1


هنوز به این بحث پاسخی داده نشده است
مهمان
پاسخ شما
کد امنیتی
لطفا کپچای زیر را تکمیل نمایید
© 2018 , وب سایت رژیم سلامتیاستفاده از مطالب تنها با درج لینک مستقیم مجاز است.

Search