1. دکتر فتحی
  2. رژیم غذایی و تغدیه
  3. دوشنبه, 06 مرداد 1393

منیزیم یکی از عناصر تسکین‌ دهنده‌ی سندرم پاهای بی‌قرار است در سندرم پاهای بی‌قرار فرد مبتلا در پاها و البته گاهی در دست‌ها و سایر اعضای بدن احساس ناخوشایندی دارد و برای اینکه احساس راحتی کند نیاز شدیدی به تکان دادن پاها پیدا می‌کند. این مشکل باعث بروز احساسات ناراحت‌ کننده‌ای‌ مانند سوزن‌سوزن شدن، سوزش، خارش، کشیدگی و کوبیده شدن در پاها می‌شود. این مشکلات با دراز کشیدن یا نشستن‌های طولانی مدت ایجاد می شود و علائم مختلفی دارد تحقیقات نشان می دهد که منیزیم سبب تسکین سندرم پاهی بی‌قرار می شود

مواد غذایی مفید در سندرم پای بی قرار

مواد غذایی سرشار از آهن - برای حمل اکسیژن در بدن آهن نیاز است. کمبود آن سبب اشکال در اکسیژن رسانی به سلول‌های بدن شده و سبب خستگی و کسالت می‌شود. و کمبود آهن می تواند سبب افزایش علائم این سندرم شود اگر این بیماری را دارید برای تسکین علائم ازمواد غذایی دارای آهن مصرف کنید. منابع غذایی دارای آهن در مواد غذایی حیوانی مانند ( ماهی‌ها و گوشت پرندگان، گوشت قرمز، جگر مرغ، گوشت گاو و گوشت بوقلمون ) دارای آهن هستند و منابع غذایی گیاهی دارای آهن مانند (عدس،  لوبیاها، اسفناج و کشمش ) اشاره کرد. توجه داشته باشید که فقط 2 تا 20 درصد آهن در بدن از مواد غذایی گیاهی جذب می‌شود. در واقع جذب آهن از مواد غذایی گیاهی به اندازه‌ ی حیوانی نیست.

مواد غذایی سرشار از فولات - ویتامین فولات ضروری و از مشتقات اسیدفولیک است. که برای ساخت و حفظ سلول‌های جدید لازم است بدن ما برای ساخت گلبول‌های قرمز نیاز به فولات دارد. سبزیجات برگ سبزدار مانند اسفناج دارای اسیدفولیک هستند. برخی از نان‌ها، غلات صبحانه، برنج و همچنین پاستاها نیز به صورت غنی‌شده دارای فولات هستند.

مواد غذایی سرشار از منیزیم - منیزیم در تنظیم ( قند خون، فشار و ضربان قلب ) حفظ استحکام استخوان‌ها و تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود عملکرد عضلات و عصب‌ها موثر است. کمبود منیزیم ممکن است سبب ( استفراغ، تهوع، بی‌اشتهایی و خستگی ) شود و به دنبال آن احساس سوزش در پاها، سرگیجه و انقباض و کرامپ‌های عضلانی می شود افزایش میزان منیزیم بدن می‌تواند نیاز شدید به تکان دادن پاها در شب را در این سندرم کاهش دهد در واقع مصرف میزان کافی مواد غذایی حاوی منیزیم می‌تواند علائم این مشکل را تا حد زیادی کاهش دهد. برای جذب منیزیم بیشتر از ( سیب‌زمینی، اسفناج، لوبیاها و نخود ) استفاده کنید غلات کامل دارای منیزیم است میزان نیاز روزانه‌ به منیزیم 310 تا 400 میلی‌گرم است..

اگر سندرم پا بی قرار دارید این غذا ها را نخورید

ازنوشیدنی‌های الکلی و کافئین اجتناب کنید توصیه می‌کنیم و قبل از خواب از مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار بپرهیزید زیرا سبب اختلال خوابتان می شود. داروهای مسکن و ضد درد بدون کافئین استفاده کنید.

اضافه‌ وزن و چاقی می‌تواند خطر ابتلا به سندرم پاهای بی‌قرار را افزایش دهند. محققان معتقدند که کاهش میزان دوپامین در مغز می‌تواند سبب این مشکل شود و گیرنده‌های دوپامین در مغز افراد چاق معمولاً کم است لذا بیشتر در معرض سندرم پاهای بی‌قرار هستند. داشتن وزن نرمال و خواب با کیفیت می‌تواند سبب ارتقای سلامت افراد و دور کردن سندرم پاهای بی‌قرار می شود.

رای به این پست
نظر
هنوز نظری داده نشده است.


هنوز به این بحث پاسخی داده نشده است
مهمان
پاسخ شما
کد امنیتی
لطفا کپچای زیر را تکمیل نمایید
© 2018 , وب سایت رژیم سلامتیاستفاده از مطالب تنها با درج لینک مستقیم مجاز است.

Search