1. شیلا
  2. تغذیه و بیماری
  3. جمعه, 01 فروردين 1393

سلامد

مدتی است که از درد مفاصل رنج می بردم پزشک برایم آزمایش دادند و نتیجه ان آرتریت روماتوئید بود می خواستم ممنون می شوم اگر رژیم غذایی مخصوص این بیماری وجود دارد راهنمایی کنید

رای به این پست
نظر
هنوز نظری داده نشده است.
دکتر فتحی پاسخ پذیرفته شده Pending Moderation
0
رای دادن
Undo
با سلام در بیماری آرتریت روماتوئید (RA) مفاصل متورم و دردناک است این بیماری در هر کس و در هر سنی می تواند رخ دهد. RA از آرتروز ( فرسایش طبیعی مفاصل با افزایش سن ) متفاوت است در RA که سیستم ایمنی بدن به مفاصل شما حمله می کند علت این حمله ناشناخته است اما سبب تورم دردناک، سفتی و التهاب در مفاصل می شود. RA قابل درمان نیست چرا که هیچ کس نمی داند که علت بیماری چیست درمان سنتی این بیماری شامل استفاده از مسکن ها، داروهای ضد التهاب و همچنین داروهایی سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن می باشد با این حال، این درمان می تواند اثرات جانبی منفی نیز داشته باشد. غذاهایی که التهاب را در سراسر بدن شما کاهش می دهد می تواند درد و تورم در مفاصل شما را نیز کاهش دهد. [b]اسیدهای چرب امگا 3[/b] - برخی از غذاهای ضد التهاب دارای اسیدهای چرب امگا3 بالایی هستند اضافه کردن ماهی های چرب مانند ( ماهی خال مخالی، شاه ماهی، ماهی آزاد، ماهی تن ) و یا یک مکمل روغن ماهی به رژیم غذایی خود موثر است اگر ماهی غذای مورد علاقه شما نیست، سعی کنید بیشتر آجیل هایی شبیه به ( گردو و بادام ) بخورید. [b]اضافه کردن آنتی اکسیدان ها[/b] - آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که می توانند رادیکال های آزاد مخرب را از بین ببرند و ممکن است که التهاب را کاهش دهند. مطالعات نشان داده اند که یک رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان ها ممکن است درد و التهاب در مفاصل مبتلا به RA را کاهش دهد. بعضی از آنتی اکسیدان های مهم در رژیم غذایی مانند ( ویتامین های A، C، E و همچنین مواد معدنی مانند سلنیوم ) که با خوردن سبزیجات تازه، میوه ها، آجیل و با نوشیدن چای سبز تامین می شود. [b]غذاهای پر فیبر[/b] - تحقیقات نشان داده است که غذاهای پر فیبر ممکن است مقدار پروتئین واکنشی( C-reactive protein ( CRP در خون شما را کاهش می دهد شاخص CRP نشان دهنده سطح التهاب در بدن شما است فیبر بیشتر در رژیم غذایی مانند ( میوه ها و سبزیجات، غلات کامل، لوبیا، آجیل تازه و توت فرنگی ) وجود دارد. [b]فلاونوئیدها[/b] - فلاونوئیدها ترکیباتی هستند که تنها توسط گیاهان ساخته شده اند آنها زمانی که میوه ها و سبزیجات را بخورید به بدن شما می رسند این ترکیبات ممکن است التهاب در بدن شما را کاهش داده و می تواند درد و تورم مفاصل شما را کاهش دهند غذاهای دارای فلاونوئیدهای بالا شامل ( انواع توت ها، چای سبز، انگور، کلم بروکلی و سویا ) می باشد شکلات تیره نیز همچنین پر از فلاونوئیدها است. [b]ادویه[/b] - ادویه جات مانند زردچوبه حاوی ترکیبی به نام کورکومین است که دارای خواص ضد التهابی است زنجبیل نیز ممکن است یک اثر مشابه داشته باشد. کپسایسین، ترکیب موجود در فلفل تند، نیز به کاهش التهاب در بدن کمک می کند کپسایسین همچنین به عنوان یک مسکن موثر شناخته می شود. [b]رژیم غذایی مدیترانه ای[/b] - مردم بومی منطقه مدیترانه به مدت طولانی یک رژیم غذایی بر اساس مقدار زیادی از میوه ها و سبزیجات، غلات کامل و روغن زیتون تازه می خورند آنها مقدار کمی گوشت قرمز می خورند و به جای گوشت بیشتر از ماهی استفاده می کنند. [b]رژیم غذایی سرخپوشان[/b] - امروزه رژیم غذایی سرخپوشان، که طرفدار خوردن غذاهای مشابه اجداد انسان غارنشین است به این معنی که مقدار زیادی از ( گوشت، سبزیجات، و میوه ها ) می خورند در حالی که از خوردن ( غلات، قند، محصولات لبنی و غذاهای فراوری شده ) اجتناب می کنند مانند دیگر رژیم های غذایی مرسوم مد روز، این رژیم با پروتئین بالا و کربوهیدرات کم است این رژیم غذایی با ترویج مصرف غذاهای خاصی مانند میوه ها و سبزیجات سبب کاهش التهاب می شود اما از طرفی نیز شامل گوشت قرمز است که ممکن است اثر معکوس داشته باشد پیش از تلاش برای گرفتن این رژیم غذایی با دکتر خود مشورت کنید. [b]اجتناب از غذاهای محرک[/b] - باید سعی کنید از خوردن غذاهایی که التهاب را افزایش می دهد اجتناب کنید. این غذاها شامل ( کربوهیدراتهای فرآوری شده مانند آرد سفید، شکر سفید و همچنین چربی های اشباع شده، غذاهای سرخ شده، گوشت قرمز و محصولات لبنی ) می باشند.
نظر
هنوز نظری داده نشده است.
  • صفحه :
  • 1


هنوز به این بحث پاسخی داده نشده است
مهمان
پاسخ شما
کد امنیتی
لطفا کپچای زیر را تکمیل نمایید

تمامي كالاها و خدمات سایت رژیم سلامتی، حسب مورد داراي مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعاليت‌های اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوری اسلامی ايران است.

تمامي كالاها و خدمات سایت رژیم سلامتی، حسب مورد داراي مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعاليت‌های اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوری اسلامی ايران است.

© 2019 , وب سایت رژیم سلامتیاستفاده از مطالب تنها با درج لینک مستقیم مجاز است. حامی: ایمیل مارکتینگ

Search