1. صبا
  2. مباحث پزشکی
  3. سه شنبه, 22 خرداد 1397
سلام. می خواستم بپرسم که من همیشه شیفت شب کار هستم و در عوض در روز می خوابم ولی خواب کافی شب را ندارم آیا این در دراز مدت بر بدن من سبب مشکل می شود.
رای به این پست
نظر
هنوز نظری داده نشده است.
niliyon439 پاسخ پذیرفته شده Pending Moderation
0
رای دادن
Undo
سلام
دکتر چیکار کنیم بیخواب نشیم؟
من خودم همیشه شبا ساعت3 میخوابم و تمام روز یا خوابم یا کسل
میشه راهکاربدین؟
نظر
هنوز نظری داده نشده است.
دکتر فتحی پاسخ پذیرفته شده Pending Moderation
0
رای دادن
Undo
سلام می خواستم بپرسم که من همیشه شیفت شب کار هستم و در عوض در روز می خوابم ولی خواب کافی شب را ندارم آیا این در دراز مدت بر بدن من سبب مشکل می شود.
گهگاه دیر خوابیدن مشکلی ندارد اما عادت دیر خوابیدن در هر شب تبدیل به یک مشکل جدی می شود.
خواب لازم است و کمبود آن بر سلامت روحی و سلامت جسمی تاثیر می ‌گذارد و در دراز مدت می‌تواند سبب مشکلات مزمن برای سلامتی و تاثیر منفی بر کیفیت زندگی‌ دارد.
همانند نیاز به هوا و غذا به خواب هم نیاز داریم. مقدار خواب برای افرد می ‌تواند متفاوت باشد.
بزرگسالان هر شب ۷ تا ۹ ساعت باید بخوابند تا احساس هوشیاری و تندرستی داشته باشند. اما این مقدار خواب بستگی به سن، جنسیت، ژنتیک و عوامل فیزیولوژیکی و الگوهای خواب دارد. اگر به دلیل مسائل کاری و خانوادگی معمولاً دچار کسر خواب هستید باید برنامه‌ ی خود را طوری تنظیم کنید که امکان خواب کافی را به شما بدهد تا بتوانید جلوی اثرات منفی کمبود خواب را بگیرید
عوارض خطرناک کم خوابی
افزایش وزن
خوابیدن کمتر از نیاز بدن تولید هورمون گرلین در بدن ‌تان را بیشتر می‌ کند. این هورمون، سبب تحریک گرسنگی و تولید لپتین ( سرکوب کننده اشتها ) را کم می کند. لذا بی خوابی می ‌تواند بر کنترل اشتها و سوخت و ساز انرژی اثر کرده و سبب افزایش وزن شود.
آسیب به پوست
یک شب کم خوابی سبب تیرگی پای چشم، پف کردن چشم ها و رنگ پریدگی پوست می شود
کم خوابی، بر انعطاف پذیری پوست تاثیر مستقیم دارد. الگوهای نامنظم خواب سبب افزایش استرس شده و بدن را به ترشح بیشتر کورتیزول وادار می ‌کند. این هورمون، پروتئین‌های پوست ( عامل نرمی و انعطاف) آن را نابود می‌ کند.
کاهش انعطاف پذیری پوست سبب حلقه‌ های تیره پای چشم ها می شود و سبب وضوح و عمیق تر شدن خطوط چین و چروک می شود.
داشتن خواب ‌های بی‌ کیفیت و مکرر سبب افزایش علائم پیری پوست، از دست دادن زیبایی و طراوت پوست و کاهش عملکرد دفاعی پوست می شود.
مرگ زودرس
بدون خواب نمی توان مدت زیادی زنده بود زیرا بیخوابی ‌ها و کم خوابی ‌های مزمن می‌تواند سبب بیش از ۷۰۰ تغییر ژنتیکی در بدن می شود و تاثیر واقعاً نابود کننده‌ای بر سلامتی دارد.
تاثیر روی حافظه و مغز
خواب مناسب برای سلامت درک و شناخت ضروری است و نقش مهمی در فکر کردن و یادگیری دارد. کمبود خواب می‌ تواند تمرکز، دقت، هوشیاری، منطق و حل مسئله را مختل کند و به توانایی یادگیری‌ آسیب و بر حافظه ‌ی بلند مدت و کوتاه مدت ‌ اثر دارد.
آسیب به قلب علاوه بر سن، وزن، سیگار و عادات ورزشی کم خوابی، شما را در معرض بیماری قلبی قرار می‌ دهد. خواب، در توانایی بدن برای ترمیم و بازسازی رگهای خونی و قلب نقش حیاتی دارد. کم خوابی فشار خون در حالت استراحت را افزایش می دهد و فعالیت سیستم عصبی سمپاتیک عضله را کاهش می دهد.
بر اساس گزارشی، افرادی که کمتر از ۶ ساعت بخوابند بیشتر در معرض سکته مغزی و بیماری‌ های قلبی هستند. از سویی دیگر، زیاد خوابیدن نیز برای سلامتی مضر است.
ضعیف شدن سیستم ایمنی
در هنگام خواب سیستم ایمنی‌ پروتئینهایی به نام سیتوکین ها و آنتی بادی‌ های مبارز تولید می‌ کند که از بدن شما در برابر عفونت و التهاب مواظبت می کنند. کم خوابی تولید سیتوکین‌ ها را کاهش داده و لذا توانایی بدن برای واکنش نشان دادن به عفونت‌ های باکتریایی کم می شود.
دچار افسردگی شدن
کمبود خواب موجب افسردگی می‌ شود زیرا تغییرات قابل توجهی در عملکرد فرارسان های عصبی مغز ایجاد می ‌کند که یکی از دلایل افسردگی است.
گاهی افسردگی می ‌تواند توانایی فرد برای به خواب رفتن را ضعیف کند در نتیجه چرخه ‌ای معیوب شکل خواهد گرفت.
افراد افسرده معمولاً کمتر از ۶ ساعت خواب دارند در واقع بی خوابی یکی از اولین علائم افسردگی است.
افزایش احتمال دیابت
کمتر از ۶ ساعت یا بیشتر از ۹ ساعت خوابیدن احتمال انواع دیابت‌ها و عدم تحمل گلوکز را افزایش می دهد.
ضمناً کمبود خواب سبب افزایش وزن می شود که این خود ریسک فاکتور بالقوه‌ ای برای دیابت است.
افزایش احتمال تصادف ناشی از خستگی
رانندگی، خواب آلودگی و خستگی، ترکیب خطرناکی است که تصادفات مرگبار به همراه دارد.
کسر خواب، هماهنگی بدن را بهم می‌زند و موجب به تاخیر انداختن زمان عکس العمل می‌شود و حافظه و توانایی یادآوری اطلاعات را مختل می‌ کند همه ‌ی اینها عواملی هستند که توانایی رانندگی را کاهش و ریسک تصادف را بالا می ‌برند.
از دست دادن میل جنسی
کمبود خواب علاقه و تمایل به روابط جنسی را از بین می ‌برد.
مردانی که دچار آپنه خواب هستند تستوسترون کمتری دارند
و بر روی کاهش میل جنسی تاثیر دارد.
نظر
هنوز نظری داده نشده است.
  • صفحه :
  • 1


هنوز به این بحث پاسخی داده نشده است
مهمان
پاسخ شما
کد امنیتی
لطفا کپچای زیر را تکمیل نمایید

تمامي كالاها و خدمات سایت رژیم سلامتی، حسب مورد داراي مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعاليت‌های اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوری اسلامی ايران است.

تمامي كالاها و خدمات سایت رژیم سلامتی، حسب مورد داراي مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعاليت‌های اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوری اسلامی ايران است.

© 2018 , وب سایت رژیم سلامتیاستفاده از مطالب تنها با درج لینک مستقیم مجاز است.

Search